ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

                                        ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

۱. ایجاد احساس امنیت در دیگران و ترغیب دیگران به نظر دادن-ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

بسیاری از مدیران مقام و قدرت خود را به رخ کارمندان می‌کشند. آن‌ها وقتی وارد اتاق کارمند می‌شوند جوی جدی و ترسناک ایجاد می‌شود. مدیران موفق توجه را به خودشان جلب نمی‌کنند و نظرات دیگران همیشه برایشان مهم هستند. آن‌ها استاد ایجاد حس امنیت هستند و کاری می‌کنند تا دیگران با اعتمادبه‌نفس نظرات خودشان را بگویند. نزدیک شدن به مدیران موفق و گفتن نظرات کاری بسیار ساده است و هیچ‌گونه ترس و وحشتی ایجاد نمی‌کند. کارمندان به راحتی می‌توانند با نظرات یک مدیر موفق مخالفت کنند.

۲. اتخاذ تصمیمات

مدیران موفق تصمیم‌گیرندگانی حرفه‌ای هستند. آن‌ها بسیار ساده و روان صحبت می‌کنند و مکالمات را به نتیجه می‌رسانند. آن‌ها مدام تصمیماتی می‌گیرند که باعث انجام شدن کارها می‌شود و پیشرفت حاصل می‌شود. آن‌ها استاد خاتمه دادن صحبت‌ها و موارد بی‌ارزش هستند و به سرعت تصمیم می‌گیرند. به جای اینکه روزها و ماه‌ها برای یافتن بهترین گزینه ممکن فکر کنند با قاطعیت تصمیم می‌گیرند، حتی اگر تصمیمشان بهترین گزینه ممکن نباشد. عدم قطعیت در تصمیم‌گیری یکی از بزرگ‌ترین عوامل شکست کسب‌و‌کارها است.

۳. توضیح انتظارات

مدیران موفق در صحبت و انتقال پیام بسیار قوی هستند، به خصوص وقتی درباره توقعات خود از عملکرد دیگران صحبت می‌کنند. آن‌ها همواره به همکاران چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت را یادآوری می‌کنند تا مطمئن شوند درست درک شده و اجرایی خواهد شد. مدیران همیشه توقعات خودشان را به وضوح بیان می‌کنند. این کار باعث تمرکز کارکنان بر کارهای اصلی می‌شود. همچنین معیارهایی برای ارزیابی کارها ارائه می‌دهند تا هم مدیر و هم کارکنان بتوانند کیفیت کار انجام‌شده را ارزیابی کنند.

۴. به چالش کشیدن دیگران برای تفکر

مدیران موفق دیدگاه‌ها و توانمندی‌های کارکنان را می‌شناسند. آن‌ها گروه را ترغیب به تفکر می‌کنند. اگر کسی در کارش به اندازه کافی تفکر نکند، رشد چندانی نخواهد داشت. مدیران موفق محیطی دوستانه ایجاد می‌کنند تا همه بتوانند فکر کنند و راه‌حل ارائه دهند. مدیران موفق همه را به تفکر وا‌می‌دارند. تفکر فقط کار مدیران ارشد یک سازمان نیست. هر کارمندی باید تفکر کند و باعث رشد سازمانش شود.

۵. مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران

مدیران موفق به کارمندان اجازه می‌دهند مدیر را مدیریت کنند. البته این‌طور نیست که دیگران کنترل مدیر را در دست بگیرند، ولی مدیرمسئول است تا مطمئن شود نیاز همکاران برآورده می‌شود. مسئول بودن نسبت به خواسته‌های همکاران و علاقه به موفقیت فردی همکاران بسیار اهمیت دارد. مدیر موفق به جای دستور دادن بیشتر به اجرای خواسته‌های معقول همکاران می‌پردازد.

۶. هدایت با نمونه خودشان

الگو بودن در تمام کارها ظاهرا خیلی ساده به نظر می‌رسد، ولی مدیران بسیار کمی همیشه این‌طور هستند. مدیران موفق به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند و مراقب رفتارشان هستند. آن‌ها می‌دانند که تحت نظر هستند و برخی منتظرند تا یک رفتار اشتباه ببینند و موضوع را بزرگ جلوه دهند. اگر مدیر توقع دارد کارمندان عمل‌گرا باشند خودش اولین کسی است که بلافاصله دست به کار شده و کارها را انجام می‌دهد.

۷. ارزیابی و پاداش دهی عملکرد خوب

مدیران موفق همواره عملکرد مجموعه را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها نه تنها اعداد و ارقام را بررسی می‌کنند بلکه مدام کارهای خوب و افراد پرتلاش را تشویق می‌کنند. مدیران خوب هیچ‌گاه نسبت به افراد با عملکرد بالا بی‌توجه نیستند و پاداش دادن به آن‌ها را فراموش نمی‌کنند. مدیری که بین کارمندان عالی و معمولی تمایزی قائل نشود با سرعت تمام کسب‌و‌کارش را به سمت سقوط پیش می‌برد.

۸. دادن اطلاعات و بازخورد به کارکنان

کارکنان می‌خواهند مدیر به آن‌ها توجه کند. مدیران موفق همواره به کارکنان اطلاعات و بازخورد می‌دهند و از شنیدن نظرات کارکنان استقبال می‌کنند. آن‌ها روابط دوستانه‌ای با همکاران دارند. آن‌ها می‌دانند این موضوع برای پیشرفت کسب‌و‌کار حیاتی است. مدیران منبع اخبار جدید شرکت برای کارکنان هستند. مدیران خوب رازهای زیادی ندارند و به راحتی درباره موضوعات کلیدی کسب‌و‌کار پیش همکاران صحبت می‌کنند.

۹. تشخیص و شکوفا کردن استعدادها

مدیران موفق استعدادهای کارمندان را کشف کرده و از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها در افزایش توانمندی‌های همکاران متخصص هستند و می‌‌دانند در هر شرایطی چگونه از توانایی‌های منحصربه‌فرد هر کارمند به خوبی کمک بگیرند تا پروژه‌ها با موفقیت پیش برود. شاید فردی برای تایپ استخدام شده است، ولی مدیر پس از چند ماه او را به بخش طراحی منتقل کند چون استعدادش را در این زمینه کشف کرده است.

۱۰. پرسیدن سوال و دریافت مشاوره

مدیران موفق همواره در حال پرسیدن سوال و مشاوره گرفتن از دیگران هستند. شاید این مدیران بسیار دانا و مطلع باشند ولی از درون می‌دانند که باید همیشه به دنبال علم و دانش و یادگیری باشند. این افراد به خودشان متعهد شده‌اند تا همیشه پیشرفت کنند و توانمندی‌های خودشان را افزایش دهند. مدیران موفق از کمک گرفتن ترسی ندارند و سعی می‌کنند از تمامی اطرافیان خود کمک فکری بگیرند، حتی اگر خودشان در آن زمینه متخصص باشند. آن‌ها ارزش دانسته‌های دیگران را می‌دانند و خودشان را بهترین تصمیم‌گیرنده دنیا نمی‌دانند.

۱۱. حل مسائل و دوری از تعلل

مدیران موفق می‌دانند وقتی با مسئله‌ای روبرو شدند باید اصل موضوع را کشف کنند و مسئله را از پایه و اساس حل کنند. اگر هر روز در محل کار مشاجره پیش می‌آید، سخت‌‌گیری و دعوت به سکوت مشکل را حل نمی‌کند. یک مدیر موفق سعی می‌کنند علت ریشه‌ای مشاجرات محل کار را دریابد و آن را رفع کند. آن‌ها در حل مسائل مهم تعلل نمی‌کنند و نمی‌گذارند کار از کار بگذرد. آن‌ها از مواجهه با موارد اضطراب‌آور هراس ندارند زیرا می‌دانند تنها راه حل مشکلات رویارویی با مشکلات و موارد است. مدیران حاضرند کارهایی انجام دهند که از دید دیگران لذت‌بخش نیست و افراد دیگر حاضر به انجام آن نیستند.

۱۲. ایجاد انرژی و نگرش مثبت

مدیران موفق هر جا کار کنند روحیه‌ای شاد و مثبت ایجاد می‌کنند. آن‌ها با رفتار و گفتارشان به اطرافیان انگیزه و انرژی می‌دهند و آن‌ها را ترغیب به اقدام و انجام کارها می‌کنند. آن‌ها افرادی دوست‌داشتنی، محترم و با اراده هستند. آن‌ها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند شکست‌ها سرعت پیشروی گروه را کم کند و ناامیدی غلبه کند.

۱۳. معلم همیشگی و حرفه‌ای

بسیاری از کارکنان از این موضوع شکایت دارند که مدیران هیچ‌گونه آموزشی نمی‌دهند و رشد کارکنان برایشان مهم نیست.مدیران موفق همواره در حال آموزش دیگران هستند، زیرا خودشان دائم در حال یادگیری و فراگرفتن مطالب جدید هستند. اگر با مدیری خوب کار کنید مدام در حال یادگیری جدیدترین مطالب تخصصی خواهید بود. مدیران اطلاعات باارزش را برای خود نگه نمی‌دارند بلکه تیم خود را از جدیدترین اخبار، اتفاقات و روندها آگاه می‌سازند.

مدیران به همه کارکنان آموزش می‌دهند و با دقت افراد مستعد و علاقه‌مند را انتخاب می‌کنند تا آموزش‌های پیشرفته‌تری به آنان بدهند.

۱۴. به ارتباطات انسانی اهمیت می‌دهند

مدیران موفق افرادی گوشه‌گیر و خودخواه نیستند، بلکه همیشه سعی می‌کنند برای دیگران مفید باشند و ارتباط خوبی با دیگران دارند. آن‌ها افراد اثرگذار و قدرتمند را به دایره دوستان خود اضافه می‌کنند و فکر نمی‌کنند با این کار ارزش آن‌ها کم خواهد شد. البته هدف مدیران به‌کارگیری نفوذ دیگران برای منافع خودشان نیست بلکه در وهله اول سعی می‌کنند برای دیگران مفید واقع شوند. مدیران موفق همیشه موفقیت‌ها را با اعضای گروه تقسیم می‌کنند و دیگران را در رسیدن به این موفقیت سهیم می‌دانند.

۱۵. از مسئولیت‌هایشان لذت می‌برند

مدیران موفق دوست دارند اثرگذار باشند، ولی موضوع فقط اعمال قدرت نیست. هدف آن‌ها رسیدن به هدف‌های بزرگ و ارزشمند است. بالاترین درجهمدیریت آن است که به دیگران خدمت کنیم و از این کار لذت ببریم و البته در کنار آن از منافع مالی این کار نیز بهره‌مند شویم. مدیران موفق از کارشان و مسئولیت‌هایی که دارند لذت می‌برند زیرا آن را بخشی از فعالیت‌های لازم برای رسیدن به هدف بزرگ خود می‌دانند.

اگر مدیری هر روز به این ۱۵ مورد اشاره‌شده اهمیت بدهد، سازمانش رشد می‌کند و ارزش آن بیشتر می‌شود. چنین سازمانی نتایجی غیرقابل‌تصور ایجاد خواهد کرد و دیگران را به تحسین وا خواهد داشت!

 

دیگر خصوصیات  و ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

۱. خودانگیزی
اگر مدیر از خودانگیزی برخوردار نباشد، نمی‌تواند به دیگران انگیزه بدهد. خودانگیزی یا به‌ عبارتی، تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایف، از ویژگی‌های شخصی یک مدیر موفق است.

۲. صداقت-ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)
کارمندان به مدیر موفق اعتماد می‌کنند، چون به صداقت او ایمان دارند. یک مدیر موفق از حق‌ کارمندانش دفاع می‌کند، از قوانین سرپیچی نمی‌کند، به گفته‌هایش پایبند است و صداقت توشه‌ی راه اوست.

۳. قابلیت اعتماد-ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)
یک مدیر موفق باید قابل‌اعتماد باشد و رؤسا و زیردستانش بتوانند روی او حساب باز کنند.

«راستش را بخواهید، این اعتماد افراد است که به شما قدرت زیادی می‌دهد.

جلب اعتماد دیگران قدرتمندتر از تمام تکنیک‌های مدیریتی است.»

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)

۴. خوش‌ بینی-ویژ گی های مدیر خلاق(سید مصطفی سلمانی)
آیا شما با امید، چشم‌به‌راه آینده هستید؟ نگرش خوش‌بینانه‌ی یک مدیر، روحیه‌‌ی کارمندانش را بالا می‌برد، الهام‌بخش آنهاست و باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهند، لذت ببرند.

۵. اعتماد به‌ نفس
شما باید بتوانید تصمیمات‌تان را با اعتمادبه‌نفس بگیرید و به دیگران نشان بدهید که قادر به تصمیم‌گیری‌های درست هستید. اعتمادبه‌نفس شما به نفع اطرافیان‌تان است و ناخودآگاه به آنها منتقل می‌شود.

۶. آرامش
یک مدیر موفق در مواجهه با سختی‌ها ناامید نمی‌شود و تواناییِ آرام ماندن در شرایط بحرانی و انجام اقدامات لازم از خصوصیات چنین فردی است.

۷. انعطاف‌پذیری
میزان خاصی از انعطاف‌پذیری برای انطباق با موقعیت‌های مختلف، لازمه‌ی مقام مدیریت است.

ویژگی‌های کاری

برای یک مدیر موفق، داشتن هوش کسب‌وکار مهم است. با اینکه نیاز نیست میزان هوش یک مدیر در حدِ هوش یک معامله‌گر حرفه‌ای باشد، اما آشنایی با اصول و روال اساسی کسب‌و‌کار برای او مفید خواهد بود.

۸. دانش صنعت-
شما از صنعتی که در آن مشغول به‌کار هستید، چقدر آگاهی دارید؟

برای اینکه بتوانید پاسخ‌گوی پرسش‌ها باشید و کارهایتان را به‌نحو مؤثری انجام بدهید، باید از دانش صنعت برخوردار باشید. شاید کارگران نیازی به دانش صنعت نداشته باشند،

اما یک مدیر موفق، تاحدودی از این دانش برخوردار است.

۹. آشنایی با زمان واگذاری
یک مدیر موفق می‌داند که می‌تواند برخی از وظایفش را به دیگران واگذار کند، همچنین می‌داند چه کسانی آن وظایف را با موفقیت انجام می‌دهند و در این راه از کمک گرفتن از این افراد، دریغ نمی‌کند.

«مدیران موفق کسانی هستند که از درک کافی برخوردارند و می‌دانند چه کسانی را برای انجام خواسته‌هایشان انتخاب کنند، همچنین از خویشتن‌داری کافی برخودارند و در کاری که به دیگری واگذار کرده‌اند، دخالت نمی‌کنند.»

– تئودور روزوِلت

۱۰. رویکرد سازمانی
برای اینکه مدیر موفقی باشید باید رویکرد سازمانی را سر لوحه‌ی کارتان قرار بدهید.

روند پیشرفت پروژه‌ها، کارمندان و وظایف‌شان را پیگیری کنید تا در جریان اموری قرار بگیرید که باید در کسب‌وکارتان به آنها رسیدگی شود.

۱۱. مدیریت مقدماتی مالی
با مفاهیم مقدماتی مالی آشنایی داشته باشید تا بدانید چگونه مسائل مالی مربوط به پروژه‌ها را مدیریت کنید.

۱۲. سلسله‌ مراتبِ کاری
شما باید سلسله‌ مراتب کارتان را بشناسید و از آن پیروی کنید. حتما وظایف‌تان را درک کنید و بدانید گزارش کارتان را باید به چه کسی بدهید. همچنین باید از نحوه‌ی تأثیر سازمان بر زیردستان خود آگاهی داشته باشید.

۱۳. مفاهیم حقوقی
نیاز نیست کارشناس مسائل حقوقی باشید، اما باید مفاهیم حقوقی در حیطه‌های آزار و اذیت جنسی، روش‌های صحیح استخدام و اخراج، محرمانه بودن و مسائل دیگر را درک کنید.

حتما بخوانید: ۵ نشانه برای اینکه شیوه مدیریتی شما ضعیف است
ویژگی‌های ارتباطی

یک مدیر موفق باید بتواند به‌نحو مؤثری ارتباط برقرار کند. شاید از ویژگی‌های مختلفی که به ارتباطات مربوط می‌شوند، تعجب کنید. حتما توانایی خود را برای برقراری ارتباط تقویت کنید. اگر می‌خواهید هم‌زمان با انجام وظایف مدیریتی‌ خود، به‌خوبی با دیگران ارتباط داشته باشید، سعی کنید از ویژگی‌های زیر برخوردار شوید:

۱۴. ارتباطات نوشتاری
یاد بگیرید در قالب‌ ایمیل، یادداشت و پیام تشکر، به‌نحو مؤثری با دیگران ارتباط برقرار کنید. طرزِ نگارش یک مدیر موفق باید حرفه‌ای و بدون اشتباهات دستوری باشد.

«میزان انگیزه‌ی یک کارمند نتیجه‌ی مجموع تعاملاتی است که با مدیر خود دارد.»

– باب نِلسون

۱۵. سخنرانی
سخنرانی کردن، اعلام رسمی خبرها و بیان دقیق ایده‌ها در مصاحبه‌ها یا خطاب به کارگران از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

‍۱۶: بازخورد سازنده
ارائه‌ی بازخورد‌های سازنده و مفید از دیگر ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

«بازخورد شاید خوشایند نباشد، اما ضروری است. عملکردِ بازخورد مانند احساسِ درد در بدن انسان است و توجه ما را به محل درد معطوف می‌کند.»

– وینستون چرچیل

۱۷. گوش دادن فعال
یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های ارتباطی، گوش دادن است. حتما به صحبت‌های کارمندان، رؤسا و مشتریان خود به‌صورت فعال گوش بدهید.

حتما بخوانید: مدیریت ارتباط با کارمندان؛ چطور ارتباطی سازنده با اعضای تیم خود برقرار کنیم؟
۱۸. قاطعیت
هنگام دادنِ دستورالعمل‌ها، در مورد کاری که باید انجام بشود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود، قاطعیت داشته باشید.

«اگر بخواهم در یک کلمه، ویژگی‌های یک مدیر موفق را خلاصه کنم، می‌گویم: قاطع

۱۹. آمادگی برای سخنرانی
از پیش به متن سخنرانی خود فکر و آن را تهیه کنید تا سخنرانیِ روشن و دقیقی داشته باشید.

۲۰. خدمات مشتری
خدمات مشتری یک ویژگیِ رابطه‌ای است. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید با مشتریان خود رابطه‌ی خوبی برقرار کنید. سعی کنید آنها را درک کنید و خودتان را جای آنها بگذارید.

۲۱. میانجی
آیا می‌دانید چگونه صلح برقرار کنید؟ معمولا یک مدیر موفق در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که به‌واسطه‌ی آنها باید میان کارمندان، میان یک کارمند و مشتری یا میان یک عضو ارشد سازمان و یک کارمند، به‌عنوان میانجی عمل کند. این ویژگی را در خودتان تقویت کنید و تکنیک‌های حل اختلاف را یاد بگیرید تا مدیر موفقی باشید.

۲۲. عضو تیم
آیا شما عضوی از یک تیم هستید؟ اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید به عنوان عضوی از یک تیم، مایل به کار کردن با دیگران باشید و به وظایف‌تان عمل کنید.

۲۳. احترام
اگر می‌خواهید به‌ عنوان مدیر، شما را محترم بشمارند، باید با دیگران محترمانه رفتار کنید. این کار به خود شما بستگی دارد که الگوی چنین رفتاری برای دیگران باشید.

۲۴. همکاری
شما باید بتوانید با تیم خود همکاری داشته باشید و بدانید ایده‌ها و شخصیت‌ها را چگونه با هم ادغام کنید.

۲۵. ارزش قائل شدن برای دیگران
یک مدیر موفق کاری می‌کند که کارمندانش احساس باارزش‌بودن کنند. کارمندان احتیاج دارند از سوی مدیر به کمک‌هایشان مهر تأیید زده شود تا احساس کنند وجودشان برای سازمان مفید است